Gå videre til hovedindholdet

Bådtur

Onsdag i sidste uge sejlede vi spændte afsted fra Kipilis havn sammen med Mads, Janice, seks evangelister og et kor afsted på fem dages bådtur til fire forskellige landsbyer syd for Kipili: Kasanga, Ninde, Namansi og Kisambala. Mads, Janice og evangelisterne har tidligere været på flere af disse bådture til andre landsbyer. Formålet med turene er at se og støtte kirkerne i landsbyerne, gennem bibelstudie at lægge op til at læse i bibelen (hvis man har en) og reflektere. Og så er bådturene med til at udvikle evangelisterne.
Det har været en helt fantastisk oplevelse! Vi har virkelig fået lov at opleve kulturen, leve noget mere primitivt end vi er vant til og se smukke landsbyer. Vi har hverken haft almindelige toiletter eller bad, toiletter er huller i jorden med fire vægge omkring og et bad er en indhegning med en spand vand og en kop.
Hver eftermiddag sejlede vi fra en landsby til den næste, hvor vi ankom sidst på eftermiddagen til en varm velkomst med sang og en hel gruppe af særligt mange børn til at følge os til værtens hus. Her er det en ære at blive modtaget på denne måde, det skulle vi minde os selv om af og til for for os var det både sjovt at opleve men også meget opmærksomhedstiltrækkende og til tider kaotisk. Ved værtens hus sad vi indtil aftensmad og slappede af eller i hvert fald forsøge på, det kan være lidt svært, når en hel skare af børn står rundt om og stirrer eller kigger ind gennem døren for at se gæsterne. De er i landsbyerne ikke vant til gæster og særligt ikke, hvor europæere er i blandt. Det var spændende at se så ”uberørte” landsbyer. Her kunne vi nemt sidde et par timer og vente på mad uden helt at vide, hvornår vi ville få det, men i vished om at vi nok skulle få noget og med en formodning om at det ville være ugali (majsgrød) eller kassava (kartoffellignende rodfrugt lavet til ”gummigrød”. Maden er giftig medmindre, man tilbereder den på den rigtige måde, hvor der så ikke længere er nærring i, men det mættede J) begge dele blev som regel serveret med bønner og fisk til. Vi vænnede os til dette måltid, men glædede os også til at komme hjem og få noget andet og få mulighed for igen at spise med bestik. Efter aftensmad viste vi på et stort lærred en film om Jesus, hvem han er, hvad han har gjort, og hvad det betyder for os i dag. En sensation i landsbyerne at se film!
I landsbyerne havde vi om formiddagen en samling i kirken eller under et mangotræ, hvor alle var velkomne. Det var dog primært dem som normalt ville komme i kirken og alle børn, der fik nys om det. Her sang og dansede både vores kor og landsbyens kor til en række sange, hvorefter der var bibelstudie i grupper. Luisa og jeg stod sammen med Lukas, en af evangelisterne, for undervisning af børnene (der var 50-80 børn alt afhængigt af landsbyen). Her læste vi i børnebibel og sang. Det var super hyggeligt og spændende at arbejde sammen med en tanzaniansk evangelist.  Børnene var super søde og elskede at se billeder, høre historier og særligt at synge.
Vi kom trætte, brugte og meget taknemmelige hjem søndag eftermiddag. Taknemmelig for alle de oplevelser vi har fået og taknemmelige for igen at kunne sove i en seng, lukke en dør og ikke skulle vente over en time på mad. Det var fem intense dage med mange utrolig spændende oplevelser i helt fantastiske naturomgivelser.

/Helene

Kirkebygning i Kasanga er undervejs. Indtil videre holder de gudstjeneste i lokaler, de låner af en skole i byen.

Luisa har fundet sig en sød ven :)

Mums, så er der mad. Det er ugali (majsgrød), der ligger på de sølv fade. Man vælger et "hjørne" er serveringen, som er ens, og så spiser man ellers fra hver sit sted.

Luisa læser og viser billeder i børnebibelen, Lukas (evangelisten i hvid skjorte) forklarer og stiller spørgsmål til børnene.

Klar til at sejle videre til næste landsby, båden ligger klar i vandkanten.

Vi følte os ikke overset...
På billedet til venstre er vi netop gået i land, er blevet budt velkommen og får nu vist vej i landsbyen.

"Hvornår har æslet fødselsdag?"
- II ååår

"Sssh - Mads og Janice sover stadig."

Her har vi netop undervist børnene i Kisambala. De var helt vilde med at synge og danse.

Et par søde sjippende piger

På eventyr i Kasanga, en fantastisk flot landsby.

Ugen inden vi tog på bådtur, var vi i Sumbawanga, hvor vi fejrede Luisas fødselsdag sammen med de andre volontører. Tillykke! Der var både morgensang, restaurantbesøg, fin kage og max hygge.

Dagen efter Luisas fødselsdag var Sine (dagens fødselar) og Clemens på besøg i volontørhuset på Peters House, de kommer også fra Danmark og er volontører for Fremtid og Håb på et andet børnehjem i byen.

Her er vi :)

Kipili - klar, parat, start

Efter to og en halv skønne uger på Peters House i Sumbawanga er vi nu i Kipili. Vi har hygget med de andre volontører og fået en masse gode oplevelser med fra Sumbawanga. Jeg vil fremhæve en af oplevelserne, vi havde med børnene, da vi skulle se snedkerdrengene, der er tilknyttet Peters House, spille fodbold med en anden skole. Da der (et par timer forsinket) var en bus klar til at køre os, børnene og spillerne til fodbold, var der i danske øjne plads til tolv i bussen, men nu er vi i Tanzania, så vi var 46 i bussen. Sjovt at opleve Tanzania også fra den side, også fordi vejene her ikke er af danske standarder, så bussen skrabede imod en række af bump, men vi kom både hele frem og tilbage. Snedkerdrengene vandt kampen! Wup wup. Banen var både støvet og ujævn, men det forhindrede ikke spillets gang, eller det råbende og dansende heppekor på sidelinjen bestående af børnehjemmets børn og arbejdende kvinder.  I onsdags henad eftermiddagen tog vi med Bdms missionærpar; Mads og Janice, ti

Vi nyder og oplever både hverdag og udflugt

Vi indser mere og mere hvor meget, vi kommer til at savne børnene fra chekechea og byen, når vi kommer hjem. Deres energi og livsglæde er så vildt inspirerende! Og hvor er hverdagen her bare skøn (og uforudsigelig). Nogle dage i chekechea er Obedy (læreren) initiativrig og super nem at arbejde sammen med, mens han andre dage kan beslutte sig for pludselig at holde møder med forældrene i hjørnet af klasselokalet, hvor vi så står med 50 børn, der har svært ved at sidde stille men egentlig skal lære at hilse på engelsk. Det kan føles som det vildeste kaos, men det er nu også meget sjovt at se tilbage på og grine af! Når vi ikke er i chekechea eller holder børneklub, bruger vi bl.a. tiden på engelskundervisning af to piger her i Kipili, først underviser og ellers så hygger vi. De to piger er sprængfyldte af energi, snak og et smittende humør. Derudover nyder vi en gåtur gennem landsbyen, hvor vi hilser, på hvem vi møder, måske tager på besøg eller går ned til vandet og leger med de bø

Hyggelige besøg og tilbage til hverdagen

Tiden går og går, og vi er nu nået til november. Henover de sidste par uger har vi haft forskellige besøg. Jeg, Luisa, har haft besøg af mine forældre i en lille uges tid, hvor dagene er gået med hyggelige dage i Sumbawanga og frivilligt arbejde, da mine forældre rejste med en gruppe fra Fremtid & Håb, der skulle bygge et drivhus til børnehjemmet Bethania. Efter et par hyggelige dage i Sumbawanga tog vi videre til Kipili henover weekenden, så mine forældre kunne være sammen med Helene og jeg, og så kunne de også få lov til at opleve Kipili, for det er bare så svært at forestille sig Kipili, da det bare er noget helt andet, end det vi kender til fra Danmark. Efter en hyggelig uge med mine forældre, vinkede vi farvel til dem tidligt mandag morgen, og vi er nu tilbage i hverdagen i chekechea. Vi begynder at have flere arbejdsopgaver i chekechea, og det fungerer rigtig godt, men det kan også være udfordrende. Vi gør det sådan, at Helene og jeg underviser de yngste børn udenfor, hvor d